Skip to content

Jak w praktyce wygląda praca z projektem

Niezależnie czy pracujesz nad małym czy dużym projektem, jedną z najważniejszych rzeczy, o które powinieneś zadbać, to prawidłowo zorganizowana praca. Dlatego dziś przedstawię Ci 10 dobrych praktyk, o których warto pamiętać przed rozpoczęciem, a także w trakcie tworzenia projektu.

Katalogowanie plików

Swoją pracę już na samym początku powinieneś rozpocząć od poprawnego katalogowania plików. Pamiętaj o tym i unikaj bałaganu, nie przechowuj plików w wielu katalogach, czy też różnych miejscach na dysku, a problem ze znalezieniem plików, bądź ich przypadkowe usunięcie będzie dla Ciebie obce. W ten sposób oszczędzisz dużo nerwów, a przede wszystkim zaoszczędzisz czas.

Bez względu na to czy pracujesz nad pojedynczą grafiką czy też skomplikowanym projektem – zawsze kataloguj pliki. Dobra organizacja jest podstawą każdej pracy.

Poprawna organizacja katalogów

Drugą istotną kwestią obok katalogowania plików, jest zorganizowanie folderów, w których będziesz umieszczać właściwe grupy plików. Na samym początku utwórz główny katalog – proponuję nadać mu nazwę identyczną jak projekt, nad którym pracujesz, następnie umieść w nim kolejne foldery, stosując nazwy takie, które będą odpowiadały ich zawartości.

Organizacja katalogów w projekciePrawidłowe i błędne nazwy folderów.

Dla przykładu, poniżej pokazuję szablon struktury folderów, który używam podczas mojej pracy.


Struktura folderów jednego z moich prywatnych projektów.

 

Przygotowałem trzy zestawy takich uporządkowanych katalogów. Jeżeli brakuje Ci czasu i nie masz kiedy przygotować takiego zestawu, możesz pobrać te z których korzystam ja i śmiało używać ich w swoich projektach.

Poprawna nazwa projektów

Właściwe nazwy plików ułatwiają odnalezienie konkretnego projektu, a dodatkowo pomagają utrzymać porządek w folderach. Staraj się unikać stosowania nazw wyglądających w ten sposób „dskfjhsdfjhsg„.
Zamiast tego, warto stosować się przykładowo do takiego schematu: Data_Nazwa projektu_Numer wersji. Gdy dodasz znaczące zmiany, zapisujesz projekt jako nowy plik zmieniając numer wersji na wyższy.
Jeżeli pracujesz nad projektem kilka dni, każdego dnia zapisuj plik jako nowy projekt i umieszczaj w nim datę z dnia w którym nad nim pracujesz. Ułatwia to pracę i odnalezienie pliku gdy zajdzie taka potrzeba.

 


Przykładowe nazwy projektów.

 

Każdy plik może zajmować dużo miejsca, a duża ich ilość sprawi, że całość będzie ważyła od kilkuset megabajtów po kilka, a nawet kilkanaście gigabajtów dlatego po ukończeniu projektu i oddaniu go klientowi, warto zrobić porządki i usunąć te wcześniejsze, które są już niepotrzebne.

Nazywaj poprawnie pliki

Wszelkim renderom, pojedynczym plikom graficznym, które służą do podglądu, nadawaj nazwy identyczne jak nazwa projektu z którego zostały zapisane.

Nazwa renderu z nazwą identyczną jak nazwa projektu.

 

Dodatkowo dobrze jest wtopić w obraz nazwę projektu (ale na tyle małą aby niczego nie zasłaniała). Kolejną informacją, którą warto dodać, jest ścieżka do folderu w którym znajduje się projekt oraz inne takie jak ogniskowa, kod czasowy (time code) lub dowolną inną informację.


Post wizualizacja jednego z moich prywatnych projektów.

Twórz kopie zapasowe

Tworzenie kopii zapasowych – kolejna z bardzo istotnych spraw, która pozwoli uchronić przed zaprzepaszczeniem często długich godzin pracy. Awaria komputera, kradzież, czy też klęska żywiołowa, to może przytrafić się każdemu, na szczęście można się przed tym uchronić w prosty sposób.

Oto przykład jak możesz podzielić kopię zapasową:

Lokalna kopia zapasowa, to nic innego jak przechowywanie skopiowanych plików na dodatkowym wewnętrznym lub zewnętrznym dysku, bądź własnej prywatnej chmurze umieszczonej np. w innym pomieszczeniu.

Do tworzenia kopii online, idealnym rozwiązaniem są usługi chmurowe takie jak Dropbox. To bardzo fajne rozwiązanie, w przystępnej cenie, które daje łatwy dostęp do wszystkich plików z dowolnego miejsca na świecie jak i możliwość szybkiego udostępniania plików by zaprezentować postępy pracy.

Dobrze jeżeli posiadasz więcej niż jedną kopię plików w kilku miejscach. A kopię bezpieczeństwa jakich plików robić? Najlepiej wszystkich, ale najważniejsze są te, które potrzebne są do pracy nad projektem.

Twórz opisy wewnątrz projektów

Są programy, które dają możliwość tworzenia opisów wewnątrz projektów. Warto korzystać  z tej opcji by opisywać kluczowe grupy czy notować w jakim miejscu jakie poprawki wprowadzić.
Przydatne nie tylko dla Ciebie podczas pracy, ale także w sytuacji gdy będzie trzeba udostępnić projekt innej osobie. Dzięki temu łatwiej odnajdzie się w projekcie.


Przykład opisu poszczególnych grup oraz elementów wymagających poprawy w programie Blackmagic Fusion.

Nadawaj warstwom kolory

Przypisanie kolorów narzędziom lub zaimportowanym plikom, pozwala na lepsze zobrazowanie kluczowych narzędzi, warstw oraz grup wewnątrz projektu. Przykładowo: narzędziom do korekcji koloru nadajesz kolor pomarańczowy, plikom zaimportowanym kolor fioletowy i tak dalej. Dzięki takim zabiegom, wiesz który kolor odpowiada jakiemu narzędziu, a także z łatwością odnajdziesz je w projekcie.

Nie zawsze jest na to czas, ale gdy masz go trochę więcej, zrób to! Ułatwi Ci to odnalezienie się w projekcie – szczególnie gdy wrócisz do projektu po dłuższym czasie.

Dodatkowo używając notatek możesz dodać opis do czego przypisane są poszczególne kolory.


Kolory nadane grupom narzędzi – pomarańczowy oraz jaskrawo zielony – oraz zaimportowanym plikom – fioletowy

Używaj grupowania

Gdy podczas pracy pojawia się coraz więcej warstw w projekcie, łatwo się w nim pogubić dlatego dobrze jest podzielić niektóre warstwy za pomocą grup na kilka różnych sekcji. Dzięki tak prostemu zabiegowi, całość wygląda bardziej przejrzyście i można poruszać się po projekcie z większą łatwością.


Projekt z ułożonymi w trzy sekcje grupami.

Nazywaj narzędzia i warstwy.

Gdy w projekcie ilość warstw rośnie, staraj się unikać pozostawiania ich z nazwami generowanymi przez program. Warto nadawać im własne tytuły tak, by elementy w których chcesz wprowadzić zmiany łatwo było odnaleźć. Stosuj to do każdego istotnego elementu jak zaimportowane pliki, narzędzia czy utworzone grupy.

Zapisuj często

Warto wyrobić sobie nawyk zapisywania projektu co kilka minut. Skrót ctrl+s powinien być Ci dobrze znany.
Niestety nie każdy program posiada funkcję automatycznego zapisu, która pozwala na swobodną pracę bez potrzeby pamiętania, że co jakiś czas należy zapisać efekty swojej pracy. Niektóre z nich mają dodatkową opcję o nazwie incremental save, która podczas zapisywania projektu, tworzy kopię zapasową jako nowy plik dzięki czemu gdy coś Ci nie wyjdzie, możesz szybko powrócić do jednego z wielu momentów w którym wszystko działało poprawnie.

Dlatego jeżeli program, którego używasz nie posiada funkcji automatycznego zapisu ani incremental save i nie wyrobiłeś jeszcze w sobie nawyku częstego zapisywania, to teraz jest na to najlepszy moment.

Rysuje od dziecka, a od wielu lat tworzy grafikę i efekty filmowe przykładając dużą wagę do każdego szczegółu.
Miłośnik dobrego filmu i pracy w godzinach nocnych.

Wróć na górę
Szukaj